Naprapatia

Naprapatia on erinomainen kuntoutusmuoto erilaisiin tuki- ja liikuntaelinvammoihin. Naprapatia sopii erinomaisesti esimerkiksi urheiluvammojen kuntoutukseeen.  Naprapaatti (AMK) on tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoitoon, tutkimiseen ja ennaltaehkäisyyn erikoistunut terveydenhuollon ammattihenkilö. Naprapaatin työ perustuu koululääketieteelliseen terveys- ja sairauskäsitykseen sekä sen pohjalta kehittyneeseen diagnostiikkaan ja tautiluokituksiin.
Naprapaatilla ei ole koulutusta neurologisten potilaiden hoitoon, joten neurologinen fysioterapia ja kuntoutus hoituu fysioterapeuttiemme kautta.

laadukasta liiketerapiaa naprapaatin kanssaNaprapatia on tuki- ja liikuntaelinvoivojen ammattimaista kuntoutusta

Mitä naprapaatti tekee?

Hoitotapahtuma alkaa haastattelulla, jossa käydään läpi muun muassa potilaan oireiden alku, luonne ja kesto, oireiden aiheuttama haitta, potilaan muu sairaushistoria sekä mahdolliset lääkitykset. Tämän jälkeen naprapaatti tekee kliinisen alkututkimuksen havainnoinnin, palpaation eli tunnustelun sekä erilaisten testien avulla. Tutkimuksen perusteella tehdään potilaan kanssa hoitosuunnitelma, jonka perusteella hoitoa lähdetään toteuttamaan.

Naprapaatin käyttämiä hoitomenetelmiä ovat
• pehmytkudoskäsittelyt
• nivelmobilisaatiot
• harjoitusterapia
• ergonominen neuvonta

Manipulaatio eli ”naksauttelu” ei ole naprapaatin päätyöväline, vaan sitä käytetään lähinnä silloin, kun aktiivinen liike tai mobilisaatio eivät tuota haluttua vaikutusta.

Milloin naprapaatille?

Naprapaatille voit tulla erilaisten tuki- ja liikuntaelinvaivojen takia. Tällaisia vaivoja ovat esimerkiksi

alaselkäkipu ja iskiasoire
• lapojen välin kipu
niska-hartiakivut
• heijasteoireet käteen
• päänsärky
olkapääkipu
• tenniskyynärpää
• polvikivut
• urheiluvammat
• leikkausten jälkeinen kuntoutus

Naprapaatin koulutus

Suomessa naprapaatteja koulutetaan vain Kotkassa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa, jossa naprapatian koulutusohjelma sisältää 240 opintopistettä ja kestää neljä vuotta. Naprapaatti kuuluu nimikesuojattuihin terveydenhuollon ammattihenkilöihin (§559/94), jonka ammattioikeudet voit aina tarkistaa Valviran (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontarekisteri) tietokannasta.

FysioEksentriassa naprapaattina toimii Heidi Pentikäinen.